Il Preludio
Over dromen van jongens, kathedralen en verzinkte asbakken
Vier wielen en een verbrandingsmotor. De hartstocht die het bij jong en oud naar boven brengt zal wellicht altijd een klein mysterie blijven. Misschien grijpt het terug op een soort diepgewortelde menselijke drang naar vrijheid, een verlangen ons los te maken van de monotonie van het aardse leven. Dit is een behoefte waar autofabrikanten al meer dan een eeuw gretig op inspelen.
Voor veel mensen manifesteert die prehistorische ontworteling zich al op een jonge leeftijd. Ongetwijfeld heb je als autoliefhebber herinneringen aan oude Matchbox modelautootjes waarmee je vroeger over het hoogpolige tapijt scheurde. Het mag gezegd worden dat dit soort taferelen het grootste bewijs zijn voor de stelling dat een auto meer is dan een vervoersmiddel.
Dat laatste idee is iets waar zelfs de filosofen van deze aarde zich over gebogen hebben. Een prominent voorbeeld in deze overpeinzingen was de Citroën DS. De Franse filosoof Roland Barthus vergeleek De Godin met de oude Gotische kathedralen. Het was een grootse creatie van een tijdperk, een mythologie. Net als de eeuwenoude tempels werd ‘la nouvelle Citroën’ niet alleen geconsumeerd in het gebruik, maar kreeg ze voornamelijk betekenis door haar beeltenis.
Maar nu, hoe geliefd de DS ook is, Citroën is niet bij de kathedraal gestopt. Waar Bertoni stopte, bouwde Opron verder aan een basiliek. En zoals een middeleeuwse koning beweerde zijn macht te ontlenen aan God, zo maakte ‘la Déesse’ de weg vrij voor ‘Sa Majesté’.
Voor ons bij Renard Automobiles kent de SM geen geheimen meer. Telkens weer komen er dromende jongens die groot zijn geworden om hun jeugdliefde nieuw leven in te blazen. En één ding is wel duidelijk geworden uit al deze door Maserati-V6-bezongen romances:
Oude liefde roest niet.
En waarom zou het ook? De Citroën SM is een auto zonder gelijke. Welke auto heeft ooit nog het comfort van een Citroën, eigenzinnig Frans ontwerp en de onovertroffen Italiaanse motorbouw tot een goed huwelijk gesmeed? Nee, dat menig liefhebber van de SM nog niet uitgedroomd is, dat mag geen verrassing heten.
Maar het belangrijkste aan dromen is dat wij het allemaal op onze eigen manier doen. En hoe gek het misschien ook mag klinken: dé SM bestaat niet.
Leer of stof?
Injectie of carburateur?
Brun Scarabee of Bleu d’Orient?
Modern injectiesysteem of jaren ‘70 nattevingerwerk?
Iedere liefhebber heeft zo op elk puntje zijn eigen ideeën over wat een ‘echte SM’ definieert. Ieders droom-SM ziet er net iets anders uit. En bij Renard geloven wij niet in half werk. Wij zijn van mening dat als je droomt, je het ook goed moet doen.
Het is met dit idee in het achterhoofd dat Nard ging voor een ongebruikelijke aanpak. In plaats van wachten tot iemand met een SM aankomt, maken we zelf een SM en laten we een gegadigde inkleuren hoe dat plaatje er uit komt te zien.
De SM die nu door ons wordt aangeboden had niet altijd hoop op een zonnige toekomst. Jarenlang stond ze te verstoffen in een schuur in Friesland. Een motor had ze al lang niet meer. Toen ze eindelijk het daglicht weer zag was het niet eens zeker hoe haar toekomst er uit zou zien: de schroothoop of een nieuw leven.
Maar zoals een ruwe diamant die wordt opgeslepen krijgt ook dit juweel weer glans. Jaren aan stof en verf werd haar al af gedaan. Elk laatste blaadje verf werd afgebrand en weggestoken. Elk schroefje werd los gehaald. Elk stukje metaal, tot de asbak aan toe, zal worden verzinkt. Alles wordt gespoten, of het nu zichtbaar is of niet.
Maar waarom?
Zodat er een dromer langs kan komen en zijn ideale SM kan verwezenlijken. De auto wordt namelijk niet afgebouwd tot er een romanticus zich aandient en een kleur kiest. Tot die tijd blijft ze staan, als een leeg canvas waar het meesterwerk nog op geschilderd moet worden. En dit is niet meer dan logisch. Als jij droomt over een pimpelpaarse SM met wit leren stoelen, als dat jouw SM is, dan maken wij dat.
De SM is namelijk geen auto voor een conformist, dus waarom zou je genoegen nemen met een keuze die niet de jouwe is?