Coda
Over resultaten, betovering en afsluiten
Deze tekst is van de hand van de nieuwe eigenaar van de Citroën SM die een hoofdrol speelde in deze serie.
De SM was voor mij een auto waar ik bewonderend en verwonderd over las en naar keek. Als jong jochie (ik ben van 1958) waren de SM en de DS onbereikbare goden, buitenaards majestueus. Zoals je in je puberale geilheid droomde van Sophia Loren, onbereikbaar, ongenaakbaar en prachtig om……naar te kijken en over te dromen.
Ik ervoer het merk aan de hand van (korte) ritten in de CX, wat een auto…. en later de BX, die me uiteindelijk veel minder beviel. Werd groter…., ouder en bleef verliefd op die eerste Citroëns, de DS en de SM. Het was dus pure nieuwsgierigheid die me naar Renard in Beneden Leeuwen bracht nadat ik op hun Website las van de ultieme SM, een auto die geheel naar wens van de klant zou worden gebracht naar het hoogst haalbare. Niet echt gericht, browsend naar Citroën experts was ik bij Renard tegengekomen, ik had geen eerdere ervaring met dit bedrijf.
Daar eenmaal binnen liet Nard van der Meer, de eigenaar van het bedrijf mij een volledig gedemonteerde en ontlakte SM zien. De auto prikkelde mijn hebberigheid totaal niet. Wel werd ik enthousiast van de door Nard voorgestelde aanpak bij de opbouw van de auto naar een als nieuw exemplaar. Wat me aansprak was de hang naar “het in één keer goed doen”, het elimineren van de ingebakken onhebbelijkheden op kwalitatief gebied en het creëren van een meesterwerk.
Een uitgesproken hekel aan compromissen waarvan je al op dat moment vermoed dat dat ook wel eens confrontatie op zal leveren, immers een vent met uitgesproken opvattingen versus een klant met uitgesproken opvattingen… lang verhaal kort, we werden het eens nadat ik het kostenplaatje (aanzienlijk maar fair) op me in had laten werken en er dankzij een in detail correct uitgewerkte offerte bij mij het beeld ontstond dat Renard wel de garage moest zijn die de regie kwaliteiten in huis heeft om zo’n project niet alleen technisch maar ook in tijd op een blij makende manier af te ronden.
We werden het eens over de specificaties van de auto, er zou een 3 liter motor, handbak, voorzien van in eigen huis ontwikkelde injectie en ontsteking worden toegepast. De motor zou verder in alle opzichten hufterproof worden opgebouwd. Nard en ik vonden elkaar in het gedeeld enthousiasme voor het bouwen van een koppelrijk en vermogend blok, met de auto zou immers hard en veel moeten kunnen worden gereden. Verdere specificaties; een leren interieur, mintgroen metallic kleur, “sportvelgen”, getinte voorruit en boven alles een perfect gelakte, keiharde en gebeeldhouwd strakke koets.
De verwachtingen werden op geen enkele moment teleurgesteld, Nard bleek een meester in het regisseren van dit project. Alle externe partijen werden blijkbaar voldoende bewaakt om hun bijdrage niet alleen in kwaliteit naar verwachting te realiseren maar ook steeds binnen afgesproken termijnen. Ik heb het gehele proces kunnen volgen aan de hand van berichten van Nard. Het moment waarop de auto naar de plaatwerker ging om strak gemaakt te worden, het moment waarop de spuiter aan de slag ging en na ongelooflijk veel voorbereiding de auto in haar perfecte mintgroene lak zette.
Tegelijkertijd de verschillende fasen in het realiseren van de in mijn ogen perfecte motor, het plaatsen van zuigers, cilinder koppen, stellen van kleppen, de eerste proefrun, de informatie was steeds transparant en volgende stappen werden steeds goed doorgenomen.
Waar de auto pas in mei gereed zou zijn, werd dit in werkelijkheid April. Ik haalde de auto in de eerste week van April op en had eerlijk gezegd nauwelijks verwachtingen, ik weet, dit klinkt bezopen maar ik had tevoren in geen enkele SM ook maar een meter gereden. Na de eerste rit kan ik u verklappen dat ik niet begrijp dat Citroen deze auto heeft kunnen verkopen…..een totaal andere rijbeleving en de eerste ritten maakten dat ik me afvroeg; “komt dit goed”? Inmiddels heb ik de eerste 1500 kilometer gereden, geniet ik van de auto. Geniet ik van haar eigenwijsheid en geniet ik van haar rijeigenschappen. De motor, de bak passen werkelijk perfect bij elkaar en bij de auto, ik ben erg verbaasd dat een atmosferische motor zo’n breed koppelgebied heeft waarin de auto probleemloos kruist en probleemloos spurt (passeren) zonder terug te hoeven schakelen, werkelijk een groot genot, al helemaal in combinatie met het magnifieke inlaat en uitlaat geluid. De wegligging is geruststellend, ondanks weinig gevoel van wat de wielen doen heb je wel gevoel bij het wegdek, het is niet waar dat de auto alle gevoel weg filtert. Hoge bochtsnelheden deren haar niet, de auto glijdt langzaam over vier wielen naar de buitenkant van de bocht als het te hard gaat. Iets wat je overigens ook hoort aan luid gieren van vier grip verliezende wielen, gas gedoseerd lossen en er is niets aan de hand. De besturing is de grootste uitdaging, wennen aan wisselende bekrachtiging, wennen aan een naar rechtuit stand terugkerend stuurwiel, maar nu, 1500 KM verder stel ik vast dat de SM me betovert, me in haar ban heeft.
Eerlijk gezegd heb ik redelijk wat teleurstellende ervaringen met dit soort projecten, deze SM is van een andere orde. De auto doet dat waar je op hoopte, je in de positieve zin verrassen, ik wordt blij van het kijken naar de auto, ik word blij van elke rit en stel vast dat ook de uitdaging “krappe parkeergarage” dankzij het riante zicht, de kleine draaicirkel en natuurlijk de stuurbekrachtiging geen problemen geeft.