Coloratura

Over afsluiten, inrichting en tijdgenoten

De nieuw gespoten buitenkantHet is al een tijd geleden dat u iets hoorde over dit project. Ondanks deze stilte hebben wij zeker niet stilgezeten. In het vorige deel spraken wij over het gecompliceerde en grondige proces dat het spuiten van een Citroën SM is. Nu willen wij het resultaat van dit werk met u delen.

Hare Majesteit heeft een nieuwe jas, vert argenté van kleur. Ook heeft ze haar hart hervonden. Met 194 din pk’s is deze 3 liter injectiemotor de sterkste die wij ooit bouwden.

De nieuwe motorIn dit deel zullen wij echter spreken over de inrichting van de cabine, de cockpit, de plek waar de gelukkige bestuurder deze Frans-Italiaanse schoonheid aanstuurt. De stoelen zijn bekleed in bruin, two-toned leer. De hemel (hierbij refererend naar de dakbekleding en niet de spreekwoordelijk gemoedstoestand van de bestuurder) bestaat uit alcantara, een stofsoort die mooi strak en gespannen blijft, en niet gaat hangen. Het een-spakige stuur is nieuw, net als de deurpanelen.

Het nieuwe interieurHet interieur van de SM is net zo eigenwijs als de buitenkant. Zowel het stuur en de klokjes in het dashboard zijn ovaal van vorm, rond werd te gewoon geacht door de ontwerpers. Waar de instrumenten rond gevormd zijn, hebben de stoelen een rechthoekig patroon. Elke zitting bestaat uit rechthoekige kussentjes. Het is aan deze zittingen dat men een goed beklede SM kan onderscheiden van minder fortuinlijke exemplaren. Vaak worden deze blokjes te rond bekleed, waardoor het originele ontwerp verloren gaat. Een ander kenmerk van kwaliteit in het interieur van een SM zijn de deurpanelen. Deze bestaan uit verschillende banen die door sommige bekleders worden gestikt. Dit is echter niet hoe het origineel werd gemaakt. Deze banen werden in vorm geperst, zoals ze dat ook bij deze SM zijn gedaan.

Het interieur van de SM onderscheid zich door comfort en luxe, iets wat in haar eigen tijd sterk werd geaccentueerd. Het stuur was zowel in hoogte als diepte verstelbaar. Hoewel men haar ook kon kopen zonder, waren veruit de meeste SM’s uitgerust met airconditioning. Zoals het een grand tourer betaamd is er voorin veel zitruimte. Dit betekende overigens dat, eveneens in de grand tourer stijl, dat de achterbank te klein was voor bijna elk individu met benen. De driepunts gordel maakte gebruik van eenzelfde soort sluiting als in vliegtuigen.

Hoewel een SM natuurlijk over de weg lijkt te zweven, zijn deze vreemde gordelsluitingen verder het enige wat zij deelt met een echt vliegtuig. Alhoewel… Dit interieur, De Citroën SM en het Concorde vliegtuig, tijdgenoteneen echo van de jaren 70, staat voor eigenwijsheid, vooruitgang, moderniteit en comfort. Het zijn elementen die de Citroën SM deelt met een illustrere tijdgenoot. Beide zijn innovatief op hun eigen manier. En beide laten zien dat normen bestaan om uitgedaagd en doorbroken te worden. Het is de eigenwijsheid die hen onderscheidt en die hen geliefd maakt. En Hare Majesteit staat nog veel liefde te wachten. Maar daarover later meer…

Deze Citroën SM van dichtbij bekijken? Ze is 4 en 5 mei te bezichtigen bij de stand van Renard Automobiles op Citromobile. Kijk op de site van Citromobile voor meer informatie.